Raj pacifiku - HAVAJ

17.04.2018 14:17

Havaj, nazývaný tiež Raj Pacifiku je známy pre svoju vulkanickú činnosť,  dejisko operácie Pearl Harbour, či nádhernú pláž Waikiki. 

ALOHA Honolulu, ja som tu a je 30 stupňov a prší. 

1.Apríl deň bláznov, Velkonočná nedeľa a náš posledný deň na Novom Zélande 3 v 1. Nový Zéland, letisko Aucklend gate 6, sedadlo 44F, let HA 446 odlieta o 23:55 smer Honolulu – Havaj. Bolo to jasné, ďalšia etapa sa skončila a začína znova niečo nové. Bolo to tam, ten film ktorý sa mi začal odohrávať v hlave pri vzlietaní a stúpaní do nebies bol famózny. Ono sa to vraví že pred smrťou ti prebehne celý život pred očami, ja len dúfam keď ten moment raz nastane, že ten film po týchto mojich cestovateľských zážitkoch, ktoré samozrejme ešte nekončia bude tak dlhý že ani neskončí. :D Ako by to bolo teraz čo som sem doletela, nevyspatá a šťastná že 32h let je zamnou. Začal sa občas boj s mojim vlastným vnútrom, práca na kiwi sade, Kukumoa Lodge a skvelý priatelia, cestovanie severným ostrovom, trajekt a západné pobrežie Južného ostrova. Etapa čerešní, nektáriniek, marhúľ a broskýň a 35 stupňové horúčavy, „go home“ a kopec spomienok na ktoré nezabudnem. A potom to vypuklo, 7 týždňov cestovania a vedomie že stále som bližšie ku koncu, bližšie k domovu. Chcem či nechcem aby to nastalo. Posledný pohľad na vysvietený Aucklend a pred nami nové dobrodružstvá.

Náš let do Honolulu trval necelých 9 h späť v čase, bolo 10:40 a 1. Apríl a naša veľkonočná nedeľa sa mohla začať odznova. Kto si môže povedať že jeden deň prežil na dvoch rôznych kontinentoch.

Havaj, je jediným z amerických štátov ktorý sa skladá len z ostrovov. Našou zástavkou na dva dni bolo najväčšie mesto Honolulu, ktoré sa nachádza na ostrove Oahu.

Len dva dni, ale úplne mi to stačilo na navštívenie hlavných turistických lokalít, pamiatok a atrakcií.  Počasie vôbec nevyzeralo dobre, prvý deň zamračené a 28 stupňov. Na letisku nás už čakal Jordan, bol to mladý Havajčan ktorého môj brat pred pár rokmi stretol v Bratislave na stanici. On aj so svojim strýkom cestovali 2 týždne okolo Európy a tak im poukazoval mesto, vzal ich do Slovenskej reštaurácie aby vyskúšali tradičné jedlá a alkohol. Dodnes Jordan spomína na tú lahodnú chuť Demänovky a Becherovky :D

KRAJINA KVETOV, OSTROVOV A SOPIEK

Oaho jeden zo 6 havajských ostrovov ktorý v roku 1778 objavil James Cook. A my sme ho precestovali skoro celý za poldňa. Začínali sme na Južnom cípe, cez celé východné pobrežie až na juho-západný cíp a vnútrozemím sme sa vracali. Jorden nám robil sprievodcu a vďaka nemu sme videli najkrajšie pláže, výhľady, vychutnali si západ slnka nad sopkami, ktoré obmývalo more. Vyskúšali sme ich tradičné jedlo – surová ryba nakrájaná na kocky, obalená len v domácich bylinkách a čerstvá kapusta na ktorej sa to celé servírovalo. Taktiež nás zoznámil s jeho kamarátmi, domáci Havajčania s ktorými sme šli na pláž, našli sme pár koralov ktoré som si šupla do vačku a prepašovala do USA. (dúfam že a domov sa mi to podarí doniesť) Keď sme ich išli odviezť domov, tak nás ich mamka hneď vtiahla k nim. Okamžite začala pripravovať 4 druhy domácej pizze, krájať exotické ovocie, niektoré som videla prvý krát, chutilo to neskutočne dobre, troška sa mi to podobalo na karamel a malo to aj takú karamelovú farbu. Ďalej nám doniesla tradičný filipínsky banánovo-jablkový koláč, boli to také malé placky ale chutilo to famózne. Boli veľmi zlatí, pohostinní a láskaví. Nemali veľa peňazí, dom kde žili 4 generácie  ale toľká láska a dobrota ktorú nám dali aj z toho mála bola tým najkrajším zážitkom z celého Havaja, ktorý si odnášam. Celé mesto, pamiatky, luxusné hoteli či pláže môžu isť do čerta, toto je to čo robí krajinu tou pravou krajinou. ĽUDIA – domáci s veľkým srdcom. O tomto to je, spoznávanie iných národností, kultúr a mentality. Cítila som sa tam tak dobre, vďačne.

Ďalší deň, prietrž mračien a dážď ktorý nás sprevádzal celý deň. Na programe Pearl Harbor, námorná základňa na ktorú 7. Decembra 1941 zaútočilo Japonské námorníctvo a toto bol jeden z hlavných dôvodov prečo sa Amerika zapojila do 2. svetovej vojny. Návšteva samotnej základne je zadarmo, jedine za čo si platíte je odloženie batoha, kabelky a jednotlivé nadštandardné vstupy do ponorky alebo do leteckého múzea. Každú hodinu premávajú lode, na pamätník Arizona Memorial ktorý je postavený priamo nad potopenou loďou Arizona. Ešte aj po 70 rokoch sa niekedy objavujú na hladine mora olejové škvrny ktoré sa z vraku lode uvoľňujú. Strávili sme tam asi 5 hodín a stále by sme tam mali čo robiť, ale na pláne sme mali ešte legendárnu pláž Waikiki. Stále pršalo, pršalo a nevyzeralo to vôbec lákavo na kúpanie sa v mori alebo chytanie vĺn so surfom.

Najskôr káva v nákupnom centre, kde sme kaviareň hľadali asi hodinu, suveníry a pláž. Moje plány pár mesiacov dozadu boli úplne iné ako skutočnosť. Dúfala som v slnečné lúče, veľký kokos v ruke, surf čakajúci na pláži a teplé počko. Ale všetko má svoje čaro a ako sa hovorí neexistuje zlé počasie, iba zlé oblečenie. Tak sme asi mali zhodiť tie svoje goratexové budny, dať si plavky a ísť sa hodiť do toho mora s tými bezdomovcami a cigáňmi čo sa tam kúpali. Ale bolo to skvelé, tak či tak. Bolo už niečo po piatej, najvyšší čas vyraziť na letisko, už nás čakal Jordan so svojim džípom zaparkovaním na parkovisku. Ako sme sa lúčili tak sme dostali Lei - havajsý kvetinový veniec je to tradícia , ktorú pozná celý svet. Je symbolom lásky, priateľstva, uznania a šťastia.  Bolo to krásne a milé gesto, aj do lietadla som to prepašovala, ešte aj 2 páni na kontrole mi to pochválili. Bola som riade rada, strašne som po tom túžila to dostať také čerstvé, ručne robené a voňavé.

Posledné fotky, lúčenie a s Jordanom sa vidíme na Novom Zélande.

A aby som nezabudla, mali sme možnosť vidieť havajskú tanečnu skupinu spievať a tancovať ich tradičný tanec HULA.

Asi som videla všetko, čo sa na Havaji stihnúť a vidieť dá, ak som niečo zabudla je tu možnosť prísť opäť.

Posledný pohľad a slová do vetra MAHALO HAVAJ 

Vaša Anna z Liptova na Havaji (bodaj by, oneskorila som sa a už som v San Francisku, popíjam pivo k domácej s Jančim - príprava na doma, či ako ?)  keď tento článok konečne uzrel svet tak ja som už na letisku v SF na teším sa domov :) 

Majte pekný deň